Let op: Je maakt gebruik van een sterk verouderde webbrowser waardoor deze website mogelijk niet goed functioneert, stap nu over op een moderne webbrowser.

Actief en fit, ook tijdens de coronatijd!

Blog / 12 april 2021

Gert Bolier woont al vijf jaar met veel plezier in de Gouden Buurten. Nadat de kinderen het huis uit waren vond hij zijn droomwoning op het Westpolderplein. Gert is bekend bij veel buurtgenoten als de oprichter van Loopgroep Berkel. Meermaals per week geeft hij hardlooptraining aan bewoners van Berkel, Pijnacker en zelfs Delft. We spreken hem over zijn grote passie voor de sport en zijn plezier om anderen hier ook voor te motiveren. Daarnaast geeft hij tips voor startende en ervaren hardlopers!

Jong geleerd, oud gedaan
Gert sport al zijn hele leven: op zijn 17de, inmiddels bijna 43 jaar geleden, begon hij met atletiek. ‘Ik voelde meteen de liefde voor de sport, iets wat ik bijvoorbeeld bij voetbal of andere balsporten een stuk minder had. Door mijn enthousiasme wilde ik ook steeds beter worden. Daardoor heb ik jaren op redelijk niveau wedstrijdatletiek beoefend. Ik trainde in mijn persoonlijke topjaren ongeveer tien keer per week, met trainingen in de ochtend én de avond. Ik vond het heerlijk om mijn leven aan de sport te wijden: zelfs tijdens mijn dienstplicht bleef ik actief trainen. We hadden daar toen een prachtige atletiekbaan op de kazerne.’

Ook nadat Gert zijn persoonlijke top had bereikt, bleef hij heel actief in de sport. ‘Begin 2000 gaf ik regelmatig invaltrainingen bij de L’oslopers in Ossendrecht. Na mijn verhuizing naar Nesselande, Rotterdam, ben ik bij de KNAU (Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie) de trainersopleiding gaan volgen. Dit bracht ik in de praktijk als trainer bij Loopgroep Nesselande. Ik vind het enorm leuk en inspirerend om mensen kennis te laten maken met hardlopen of ervaren lopers te helpen hun persoonlijke records te verbeteren. Kennis overdragen en het enthousiasme voor de sport creëren geeft enorm veel voldoening en energie.’

Oprichting Loopgroep Berkel
Nadat hij naar Gouden Buurten verhuisde, richtte hij al vrij snel Loopgroep Berkel op. Inmiddels bestaat de loopgroep drie jaar en heeft deze ongeveer 130 leden. ‘We zitten hier echt op een perfecte locatie: je bent zo in de Groenzoom, de Ackerdijkse Plassen, Rottemeren of het Balijbos. We hebben meerdere groepjes van verschillende niveaus en van alle leeftijden. Ieder groepje wordt ingedeeld op niveau en krijgt ook een eigen trainer. Het allerleukste vind ik het trainen van opstapgroepen. Dit zijn mensen die voor het eerst kennis maken met het hardlopen en het, soms tot hun eigen verbazing, ook nog echt leuk gaan vinden. De zichtbare en voelbare progressie doet ieder mens groeien. De opstapgroepen starten we twee keer per jaar, waarbij men binnen tien weken van nul naar vijf kilometer loopt volgens een beproefd schema.’

Motivatie en plezier
‘Ik probeer altijd, desgewenst, het maximale uit de lopers te halen. Dit doen we wel op een verantwoorde manier. Wij leveren maatwerk en geven gedegen advies, waardoor we ook proberen onnodige blessures te voorkomen. Dat maakt het heel leuk voor de leden: we geven ze continue iets om naartoe te werken. Bij mij staat het plezier én het samen sporten centraal. Daarom werkt een loopmaatje ook goed: samen motiveer je elkaar om steeds beter te worden. Voor de communicatie gebruiken we Whatsapp. Dit werkt goed: door de mededelingen van trainers en motiverende teksten van lopers onderling houden we elkaar scherp. Als je dan ziet dat je loopmaatje wel naar de training gaat, kom jij zelf ook sneller van de bank af. Dan maakt het niet meer uit of het sneeuwt of regent of 30 graden is: als je weet dat er mensen wachten bij de verzamelplek, ga je er sneller heen!’

Een sportief feestje
Door de coronapandemie waren er helaas geen evenementen mogelijk. Om toch de lopers ergens naartoe te laten werken, organiseerde Gert met regelmaat zelf wedstrijden voor de groep. ‘We hebben meerdere testlopen in de Groenzoom georganiseerd waar we ook de tijden van de deelnemers registreerden. Maar natuurlijk kijken we enorm uit naar de leuke evenementen waar we samen helemaal voor gaan, zoals de Marathon van Rotterdam, de City Pier City in Den Haag, de Zevenheuvelenloop in Nijmegen en niet te vergeten onze lokale ronde: de LansingerlandRun. We proberen er met enige regelmaat een sportief feestje van te maken. Maar het belangrijkste is het plezier in het hardlopen. Of je nu liefhebber bent of wedstrijdloper, iedereen is welkom bij ons.’

Hardlooptips van Gert
Tijdens de coronapandemie was het buiten sporten ongeveer nog het enige wat je nog enigszins samen kon doen. Naast dat het lekker is om even buiten te zijn, verhoogt sporten ook nog de weerstand. Om fit te blijven in de coronatijd geeft Gert daarom de volgende hardlooptips:

  1. Goede hardloopschoenen zijn de basis. ‘Mensen onderschatten vaak het belang van goed schoeisel. Hardlopen vergt enorm veel van je gewrichten, voornamelijk van je enkels en je knieën. Met slechte schoenen heb je zo een blessure te pakken. Daarom hebben we een samenwerking met Starshoe in Zoetermeer. Daar kunnen professionals je super goed adviseren over welke hardloopschoen bij je past.’
  2. Bouw rustig op. ‘Sommige mensen denken dat ze met drie maanden trainen zomaar de marathon van Rotterdam kunnen rennen. Dat is onverantwoord en levert geheid een enkeltje fysio op. Bouw daarom eerst rustig op naar de vijf kilometer en ga vanaf daar verder.’
  3. Ga in het begin niet vaker dan twee keer per week. ‘Wanneer je wat meer ervaren wordt, bouw dit dan uit naar drie keer in de week om sterker en sneller te worden, maar neem eerst tijd voor de spieropbouw.’
  4. Wanneer je progressie merkt en nog beter wilt worden, doe dan intervaltrainingen. Schema’s zijn veel te vinden op internet of ook op de website van www.loopgroepberkel.nl.
  5. Vind een loopmaatje. ‘Een loopmaatje motiveert. Je bent veel sneller geneigd om samen te trainen dan in je eentje.’

‹ nieuwsoverzicht